Washington D.C. 15-17/4

Ledsen att det tagit sån tid för mig att uppdatera om förra helgen.. Hursomhelst så var det en kanonbra helg! D.C. är en fantastisk stad jag gärna skulle vilja resa tillbaka till. Det finns så fantastiskt mycket att se, staden i sig, alla byggnader, minnesplatser. Det fanns bland annat många parker, har för mig guiden vi hade sa att Washington D.C. är den grönaste staden i USA.

Resan började med tidig uppstigning på fredagen, bil till tågstationen i Gloucester, tåg till Boston, buss ner till New York i 4h, lunch på busstationen, lite irrande omkring alla terminaler, ytterligare en bussresa på 4h ner till D.C. där jag mötte upp 2 tjejer som åkte med, taxi till vårt hotell. Jag kan ju säga som så att dagen startade kring 4 på morgonen, massa resande och kring 20 var vi på hotellet, så en väldigt lång dag! Vi checkade in i alla fall, fixade oss lite och gick ut och åt. Var på en pub och jag åt den godaste maten jag ätit på länge, wow alltså!

På lördag morgon gick bussen vi skulle åka med strax efter 9. Så 2 busslaster med massa au pairer åkte runt i huvudstaden. Det ösregnade, vilket var surt.. Men vi fick se en massa!:

Minnesplatsen för andra världskriget. Alla delstaterna finns med.. Jag borde kunna berätta mer, men jag uppfattade faktiskt inte vad guiden sa.

Känd också, namn?!

Det här är alltså minnesplatsen för de amerikaner som störtat i Koreakriget. Man har försökt återskapa några utav de män som deltog ute i fält.

Lincoln Memorial..

Här är han, Abraham Lincoln. Guiden berättade hur hans högra hand är knuten och står för "strength" medan den vänstra är öppen och står för "compassion". Jag tyckte det var fint.

Minnesplatsen för de som kämpade i Vietnam.

The capitol. I denna byggnad sitter senaten (och någon mer, minns inte). Lagar författas här.

Efter den guidade turen på 3 h promenerade jag och 2 av mina favorittjejer till Chinatown i D.C. Gissa om vi åt kinamat ;) Vi hittade ett mysigt ställe vi gick in till och blev serverade nudel och skaldjurssoppa, yummie!

Efter gick vi tillbaka till hotellet och värmde oss efter flera timmar av regn och frusenhet.. Eftermiddagen gick åt till att slappa och göra oss i ordning för balen vi skulle på på kvällen!

Jag och min fining, Natalia!

Dessvärre verkar det som att datorn vill sega. Så ni får mer bilder och mer info om resten av helgen snaart, okej?!

För övrigt kan ju tala om att jag mottagit ett 2- kilospaket från Svealand idag! Jag är sjukt glad för det :) Ska öppnas så fort jag och familjen kan Skypa.

Är även lite extra nöjd idag för jag har träningsvärk! Jag vet att det låter så konstigt.. Men det betyder ju att jag har tagit i! Ska bättra på muskelmassan imon igen ;)

Peace!

En bit på vägen

Kan ni tänka er att jag har varit här i Amerikat i 3 månader?! Jag kan det knappt. På dagen var det 3 månader sedan jag anlände. Dagen bestod nästan enbart av att färdas, från Jönköping, vidare till Göteborg, sedan till München och därifrån till New York. Helt otroligt att jag redan varit här en fjärdedel av mitt år!

Från det till något annat.. Fortsatt glad påsk på er! Jag vet att ni har kanonväder där hemma, njut av det! Idag är det fint här med. Jag har öppnat paket med svenskt godis och idag kom påskharen hit till Gloucester, mums!

Det blir en amerikansk påsk för mig i år. Ingen Jansson här inte, men jag steker svenska köttbullar för att komplettera påskmaten. Det är lycka! Och jag är supernyfiken på vad man har för traditioner här, det visar sig i eftermiddag när släkten kommer på middag :)

Ta hand om er där hemma!

En galen dag för en au pair!

Denna veckan har mina värdbarn påsklov. Vilket innebär ett annat schema för mig. Nu jobbar jag hela dagen från att ha startat på morgonen, istället för att ha en 4- timmars rast mitt på dagen. Det är intensivt att ha barnen hela dagen, men kul :)

Igår hade jag killarna mitt på dagen, de lekte med varsin kompis. Så på förmidagen bakade jag världsbästgoda chokladmuffins med de 2 yngsta. Sedan klockan 13 gick vi alla på bio. Vi såg Hop, en film om en påskhare. Riktigt mysigt :)

Idag åkte jag och min värdpappa, mina "killar" och ytterligare 5 kompisar till dem på Laser quest. Man är inne i ett rum med massa väggar att gömma sig bakom, små gömställen och så skjuter man på varandra med laserpistoler. Skitkul faktiskt! Och det gick ganska bra för mig :) Jag gaddade ihop mig med ett gäng andra och skjöt tillsammans de andra :)

Att ha koll på massa barn kan vara lite jobbigt, det kräver en del av en. Men jag tror det är bra. Fast jag har insett att jag inte vill ha 5 barn själv! Alltför mycket jobb. Och dyrt blir det ju med!

Det var vad jag ville få ur mig idag.

Till helgen får ni läsa om turen till huvudstaden!

Tänker på er där hemma!

Min helg i north Carolina! Del 2

Hej igen! Jag skriver från ett regnigt Gloucester.. Skittråkigt faktiskt. Önskar det kommer sol till helgen! Ska berätta något jag inte berättat än.. Något kul :D

Men först kommer andra delen av helgen hos Linn! Söndagen den 3:e april innebär varje år Linns födelsedag! Så jag sjöng Happy Birthday för henne och hon fick paket. Tänka sig att du blev 21 :)

Linn fick en smoothieblandning av mig, så det är det hon håller i :)

Det var jättegott! Vi avnjöt dem ute på altanen.

Efter smoothien blev det frukost tillsammans med Linn och hennes pojkvän. Första gången jag träffade honom, men han var så snäll! Sen åkte vi och handlade och åkte till en sjö. Där promenerade vi runt sjön och träffade på några små vänner!;

Erkänn jättetufft?! Små sköldisar ju!

Åh, jag vill tillbaka!

Efter promenaden åt vi dubbelmacka och fruktsallad i solskenet.

Mys!

Efter picknicken åkte vi tillbaka till Linn, åkte med henes värdfamilj till lokala hockeyarenan, tro det eller ej, men jag var på hockey! Men före hockeyn testade vi på "railgating" (hette det så, Linn?). Det innebär att man sitter ett gäng vid bakluckan i bilen och äter och kanske grillar tillsammans;

Här är vi alla!

Kepsen fick jag behålla :)

Hurricane spelade mot Buffalo. Det var roligare än vad jag trodde att gå på hockeymatch! Dock förlorade Hurricanes :(

På söndagkvällen gick vi ut och åt för att fira den speciella dagen. Vi åt på en restaurang som heter Bahama Breeze;

Det var superkul att se vilka Linn umgås med :) Och maten var god med, exotisk!

På måndagen var vi på picknick, japp igen hehe, åkte och åt jättegod smoothie, jag packade ihop mig, vi hämtade barnen och Linn skjutsade mig till flygplatsen i Raleigh/ Durham. Flyget var 2,5 h försenat! Inte okej. Det var inte alls roligt att lämna Linn.. Men måste man så måste man. På planet hem hamnade jag i alla fall jämte en trevlig Boston- bo, vi pratade politik och kulturskillnader. Sen blev det flygbuss, tunnelbana, tåg och taxi hem till Gloucester. Däckade strax efter midnatt.

Stort tack för våra fina dagar, vännen min!!

Vad jag ville berätta för skoj var att jag ska åka till Washington D.C. på fredag till söndag. Jag har en weekend class där, vi ska se på sevärdheter på lördagen, på kvällen blir det Navy Ball. Så jag har inhandlat klänning! Det ska bli så kul, för att åka till D.C. var någor jag tänkte jag ville göra här under min tid i USA :)

Au revoir!

Min helg i North Carolina! Del 1

Så där, nu sitter jag här och har tid till att berätta om hur det var söder över. Förra veckan har vart superbusy, men nu ska jag berätta!

Så, lördag natt faktiskt, åkte jag med min värdpappa till flygplatsen i Boston. Den var så enormt stor att jag lätt kommit vilse om det ville sig. Men jag hoppade av på rätt terminal, hämtade ut min biljett (eller vad det nu heter) och gick igenom den förbaskade säkerhetskontrollen.. Till och med skorna skulle man ta av sig! Såg jag farlig ut eller?! Haha. Jag köpte mig lite frukost och checkade in och gick ombord på planet. 6.15 lyfte vi. Blev lite besviken över att det inte direkt blev något vidare magpirr då vi just lyfte.. Men det kan man ju få på Liseberg istället ;) Just det, så var det.. Det snöade så där härligt spontant också.. Så planet var tvunget att spolas av innan vi kunde lyfta. Så vi lyfte omkring en timme senare. Allt gick bra, jag sov lite, åt de snacks man fick och lyssnade till en skoj men alltför snabbpratande pilot :) Så här såg det ut när vi närmade oss Raleigh:

Visst ser det så härligt ut?! Redan så mycket grönare än här i Gloucester! Och så var husen placerade i mönster, liksom.

Så i Raleigh, nere på mark var vi strax efter nio. Efter lite irrande runt på flygplatsen hittade jag min Linn. Vilken känsla!

Hon körde mig "hem" till sig, visade upp sitt fantastiska hus, där hennes värdfamilj bor och inte minst ett soligt och grönskande Raleigh! Det var så härligt att komma ner dit!

Jag fick träffa båda hennes så snälla värdföräldrar och de två barnen. Med barnen åkte vi och utforskade en bäck, hade med oss lunch som vi åt, åkte och köpte godaste glassen någonsin (!) samt var i en enorm pysselbutik. Kan hända att något följde med mig hem därifrån ;) Hehe. Jag köpte nog fem olika ark med klistermärken samt en bunt med ramar, alltså fyra ramar som sitter ihop i ett snyggt mönster. Och apropå det så har jag pysslat lite med att sätta in tre av fyra kort där.. Men ett fattas, så familjen; ni kanske kan göra mig en tjänst genom att skicka ett till?:)

Linn och de små raringarna i parken.

På upptäcktsfärd längs en bäck :)

Japp, där har vi den igen! Glass är livet ungefär ;)

Så det var största delen av fredagen. På kvällen sen var jag och Linn på en kinarestaurang. För att vara helt ärlig smakade maten inte mycket alls. Saknade China Palace hemma i Jönnet lite just då.. Sen däckade jag i sängen vid 10-tiden. Sov närmare 12 timmar den natten. Det behövdes helt klart!

Efter en ordentlig sovmorgon åt jag och Linn frukost vid 11- tiden. Sen tog vi bilen in till Raleigh och promenerade där lite. Här ska ni få se på lite grönska!

Hihi, en häst var på plats på stadens gator :)

I detta färgglada hus köpte vi glass (igen!). Två rara turkiska kvinnor hade stället.

Haha!

Linn visade mig en härlig park i centrum, i mitten;

Ni ska få en fin bild på själva staden Raleigh med, vi tog dem från bilen på väg dit;

Efter promenerande på stan åkte vi hem till Linn för att vara barnvakter för kvällen. Det gick bra :) Efteråt kände vi för att vara väldigt svenska, då slog vi till på lussefika!;

Hihi, förlåt Linn! Men jag var tvungen att ta denna ;)

Mums! Just det, det glömde jag berätta.. Linns värdfamilj är halvsvensk, så det kändes lite som att vara hemma, vi pratade svenska med barnen och värdpappan :)

Nu har jag berättat om halva helgen, resten får ni i morgon! Jag behöver åka iväg på lite ärenden, köpa frimärken bland annat :)

Hörs snart!

Liten uppdatering!

Alltså förlåt, jag borde ha uppdaterat tidigare.. Min helg var awesome! Verkligen. Ni ska få ett helt inlägg om mina dagar hos Linn i soliga North Carolina, men inte idag. Jag har faktiskt inte tid. Men till helgen lovar jag att det kommer!

Hoppas att det är bra med er alla. Jag tänker på er i alla fall!

Jag bjuder på en bild eller två från helgen though.

Nej, vi led inte allt för mycket! Vi åt fantastisk glass på ett glasställe som heter Coldstone. Man fick se hur de bakar glassen. De kastade upp en kula glass på en arbetsbänk och så bakade de liksom in det man valt skulle vara med, såsom små chokladkulor, eller som i vårt fall banan och vit choklad tillsammans med jordgubbsglassen. Mums!

Men nej, nu måste jag gå, ska boka en bussresa.. Och börja jobba sen!